VAZ-2102
ВАЗ-2102
Itaalia FIAT-124 baasil loodud VAZ-2101 kõrval oli Volga autotehasel tootmiseks ette valmistatud ka universaalkerega mudel VAZ-2102. VAZ-2102 oli ehitatud Itaalia universaali FIAT-124 Familiare (foto1, foto2) baasil tootmiseks Nõukogude Liidus, võttes arvesse kõiki nõukogude poole nõudmisi muudatuste osas, mis olid esitatud mudelile VAZ-2101.
VAZ-2102 seeriatootmine algas aprillis 1971 aastal, kui oli valminud tehase esimene ehitusjärk. Aasta lõpuks oli välja lastud 185 autot. Kuid järgmise aasta lõpuks (valmis oli saanud tehase teine ehitusjärk), oli VAZ-2102 toodetud juba 11 015 autot, 1973.a. – 26 233. Edaspidi kõikus aastatoodang 50 ja 55 tuhande eksemplari vahel. VAZ-2102 tootmise kogumaht (kõik modifikatsioonid kokku), oli 666 989 autot.
Uus mudel oli paljuski unifitseeritud autotehase esiklapse VAZ-2101-ga. Peamised erinevused olid seotud autode kauba- ja reisijateosa määratlemisega. Siin tuleb eelkõige ära märkida kokkupandavat tagaistet, mis võimaldas saada horisontaalse tasase pinna suurusega 1,47х1,32 meetrit (kõrgusega 0,73m). Viienda ukse (kaubaukse) lisamine muutis autokere tagaosa kuju ning et tagada ukseavale suurim võimalik laius, tuli tagatuled paigutada vertikaalselt. Ukse alumine serv ulatus põrkerauani ja ukseava alaosa oli samal tasapinnal pakiruumi põrandaga, mis hõlbustas oluliselt kauba peale- ja mahalaadimist. Et anda pakiruumile võimalikult suurt mahtu, paigutati tagavararatas selle põranda alla, erinevalt VAZ-2101-st, millel see asus vasakus tagatiivas. Põranda alla paigaldati ka bensiinipaak, mis sellel mudelil oli kuus liitrit mahukam VAZ-2101 omast, paagi tankimisava asus nüüd auto vasakul küljel. Jäikuse suurendamiseks stantsiti katusesse kaks iseloomulikku soont.
Et tagada kandevõime 250 kg kahe reisija korral (või 60 kg viie reisijaga), tugevdati vedrustust ning amortisaatoreid, juba tehases oli VAZ-2102 komplekteeritud suurendatud kandevõimega rehvidega, sest juba selle auto tühimass oli VAZ-2101 omast 55 kg suurem.
VAZ-2102 sai peaülekande ülekandearvuga 4,44 (VAZ-2101 oli see 4,30), mis parandas auto tõmmet. Mootor oli ju pärit VAZ-2101-lt, selle töömaht oli 1200 cm3 ja võimsus 64 hobujõudu.
Kogu tootmises oleku ajal moderniseeriti „Žigulide“ peret pidevalt, võttes arvesse tarbijate märkusi: 1977. ja 1983. aastal uuendati elektriseadmestikku; 1980. aastast said autod uued karburaatorid, uue süütejagaja ja kaheliitrise aknapesuvedeliku paagi, klaasipesur lülitati kõigil mudelitel (nagu VAZ-21011-l) tööle jalaga, mitte armatuurlaualt.
Väärib äramärkimist, et pärast VAZ-2104 tootmisesse juurutamist 1984. aastal, toodeti neid kahte mudelit – VAZ-2104 ja VAZ 2102 – paralleelselt terve aasta jooksul kuni VAZ 2102, „двушка“, 1985. aasta suvel tootmisest maha võeti.
Kahel esimesel vasakpoolsel fotol on mudelauto, mis olid toodetud tootjate ühenduse „Tantal“ poolt. Nagu ka teistel selle firma mudelautodel, on VAZ-2102 mudelil palju erinevaid kleebiseid. Kahel järgmisel fotol on pikapid, vasakpoolsel neist R. Pinuse töö (Samara linn). Need on koopiad reaalsetest pikapitest, mis olid tehtud töökodades ja autoremonditehastes (suuremalt osalt Tšeljabinskis) mahakantud autode VAZ-2101 ja VAZ-2102 baasil. Huvitavaks detailiks on tagaluugi kinnikeevitamine real juhtudel, eesmärgiga muudetud kere veokastiosale jäikust juurde anda.
Vasakpoolne auto fotol on VAZ-2102 eksperimentaalmudel, mida kavatseti hakata tootma firmas „Progress“.
Lisaks eelpool tutvustatud mudelautodele lasi VAZ-2102 plastmudeli välja ka Odessa mänguasjatehas. See oli konstruktsiooniliselt identne sama tootja „Volga“ GAZ-24-01-ga, aga siin olid ka omad nüansid. Odessa mudelauto oli Saraatovi omast „äratuntavam“. Istmed olid kitsamad, kui „Volgal“, nagu peabki olema, aga kõige põnevamaks osaks olid rattad – need vastasid paremini originaali proportsioonidele, ja olid seejuures mõõtkavas 155/13! Radiaatorikate oli eraldi detailina, esilaternad klaasist. Kerel puudusid aknad, neid asendasid joonised VAZ-2102 erinevate vaadetega kummastki küljest. Maksis see imeasi 65 kopikat.
Märkasid viga? Anna sellest meile teada