Mootorrattahaagis Enot
мотоприцеп “Енот”
Arvatavasti on vähe motohuvilisi, kes ei teaks mootorrattahaagist „Enot“. Seda kasutavad edukalt aednikud, suvilaomanikud ja turistid. 2009. aastal täitus haagisel 20 aastat. Kuid arvatavasti väga vähesed teavad, et „Enot“ sündis PAZ-i tehases.
Nõukogude ajal oli praktiliselt igal masinaehitusettevõttel massitarbekaupade tootmise ülesanne. Juurutatud praktikasse rasketel sõjajärgsetel aastatel, võimaldas niisugune tootmine täita kaubandusvõrku kaupadega, mida mitte just eriti meelsasti oldi valmis tehastes tootma. Pidevalt suurenevad ülesanded tootmismahtude osas sundisid otsima uusi laiatarbekaupade liike (hiljem nimetati neid rahvatarbekaupadeks). Niisugune praktika aitas säästlikumalt ära kasutada põhitootmise jääke, andes ühtlasi mingisugust tulu. Rahvatarbekaupade tootmist ergutati näiteks maksusoodustuste abil.
PAZ-i tehases tuli toota lastekomplekte, mänguasju, kodutarbekaupu. Eriti massiline nõudlus valitses leivakastide ja treppredelite järele. 1989. aastal valiti defitsiitsete kaupade loetelust välja mootorrattahaagised. Dokumentatsiooni väljatöötamine lõpetati kiiresti, ka katsetused viidi läbi lühikeste tähtaegadega. Haagist lasti välja koostöös Kovrovi tuntud V. A. Degtjarjovi-nimelise ettevõttega, kus toodeti tuntud mootorrattaid „Voshod“. Koos kovrovlastega töötati välja haakeseadeldised, kooskõlastati tarnegraafikud. PAZ valmistas kered, Kovrovis paigaldati need ratastele ja komplekteeriti gabariidituledega.
Kaherattalise „Enoti“ kere kujutas enesest neljakandilist metallkasti, millel olid kaared presendi või impregneeritud telgi kinnitamiseks. Haagise valgustus oli teostatud kahes variandis: passiivne, kui haagise seinte külge kinnitati helkurid; ja aktiivne, kui kasutati mootorrattalt juhitavaid neljakandilisi gabariiditulesid.
Pavlovlased tarnisid Kovrovisse „Enote“ kaks aastat. Selle aja jooksul viidi Degtjarjovi-nimelises tehases läbi tootmise ettevalmistus ning „Enotide“ tootmine Kovrovis jätkub tänase päevani.
Täpsed andmed haagiste tootmise kohta PAZ-i tehases on kahjuks kaduma läinud. Tootmise mahu järgi rahalises väljenduses käib jutt aastatel 1989-1990 suurusjärgus 5 tuhande „Enoti“ välja laskmisest.
Haagise tehnilised andmed:
Kere maht – 0,22 m3
gabariitmõõdud – 1500 х 850 х790 mm
veose mass – 50-80 kg
Täismass – 105 – 135 kg.
Märkasid viga? Anna sellest meile teada