GAZ-M21
ГАЗ-М21
Katseauto GAZ-М21 (1936).
See mudel kujutas endast katset ehitada GAZ-М1 baasil hea maastikuläbivusega kolmeteljeline 6х4 auto. Kogu esiosa kuni kabiinini – esisild, roolisüsteem, mootor, radiaatorivõre jms kanditi uuele sõidukile üle mudelilt GAZ-М1. Kabiin, sidur ja käigukast võeti mudelilt GAZ-АА. Raam oli erikonstruktsiooniga. Esimese eksemplari puhul pärinesid kardaaniliigendid veokilt GAZ-ААА. Bensiinipaak võeti autolt GAZ-М1 ja paigutati raamile kohe juhikabiini taha. Sõiduki põhja alla, umbes võrdsele kaugusele esimesest ja teisest teljest paigaldati väikese läbimõõduga tugirullikud, mis aitasid takistusi ületada. Kaks varuratast kinnitati kere tagaossa. Sellisel kujul läks esimene GAZ-М21 pärast tehasekatsetusi edasi riiklikele katsetustele. Need kestsid 1936. aastal septembrist detsembrini ja katsetuste tulemuste põhjal töötati auto lõplikult välja.
Eksemplaril nr. 2 oli muudetud mootori kinnitust ja tagarataste pidurite ülekannet ning bensiinipaak oli asendatud eriotstarbelisega. Kolmeteljelise veoki kardaaniliigendite asemel kasutati importliigendeid ja väiksemaid täiustusi oli veelgi. Eksemplari nr. 2 riiklikud katsetused toimusid kahes etapis ja lõppesid 1938. aasta jaanuaris. Nii esimesel kui teisel eksemplaril oli suurepärane maastikuläbivus ja sõiduomadused, mida tavalised GAZ-М1 autod ei suutnud saavutada.
Gorki Autotehase osakonnas organiseeriti kolmeteljeliste sõiduautode sektor, mida juhtis S. B. Mihhailov. Seal hakati tegelema GAZ-М21 modifikatsioonidega, mis said indeksid GAZ-21 kuni GAZ-25. Valmistati ette ka nende seeriaviisilist tootmist nii baasvariandina kui šassiina soomukile BA-21, mis pidi asendama mudelil GAZ-М1 põhineva soomuki BA-20.
Lisaks pikapile töötati välja sedaankerega ja rumble-seat tüüpi variandid mudelist М1. Erinevalt levinud arvamusest pandi GAZ-М21 toomine ikkagi käima – valmistati üle 100 komplekti selle sõiduki detaile. 1937. aasta lõpus toimunud suurel katsesõidul läbi Kesk-Venemaa, Ukraina ja Kaukaasia pikkusega 10 000 kilomeetrit näitas GAZ-M21 end väga heast küljest, kuid täisveolise mudeli GAZ-61 väljatuleku tõttu ei arendatud ühtegi selle kolmeteljelise sõiduki varianti enam edasi.
Pikapkerega auto pikkuseks oli 4500 mm, laiuseks 1760 mm ja kõrguseks 1865 mm. Teljevahe oli 2440+860 mm, kliirens tugirullikute all 157 mm, tagasilla all aga 220 mm. Koos täisvarustusega kaalus sõiduk 1730 kg. Auto tippkiiruseks oli 87 km/h ja maksimaalne ületatav tõus oli 31°.
Piltidel olevad GAZ-M21 (pikap ja sedaan) mudelid on valmistatud töökojas “Uralskii sokol”.
Märkasid viga? Anna sellest meile teada