Kosmonautide buss 965B
Автобус для космонавтов
Selle bussi loomiseks alustati tööd 1960. aasta sügisel, kui Lvovi Autobussitehasesse sõitis tellijate delegatsioon, milles osa liikmeid olid Baikonuri kosmodroomilt, osa aga olid KGB töötajad, nagu see tol ajal kombeks oli. Keegi ei teadnud siis veel, milline peaks üks kosmonautide buss välja nägema, seepärast tehti tolle esimese „kosmosebussi“ puhul paljugi „tunde“ järgi.
Tolleks ajaks laskis tehas välja 20 kuni 40 reisibussi päevas. Üks neist – LAZ-695B – võetigi konveierilt ja tehti ümber. Bussi käiguosa jäi standardseks, kuid kõike kontrolliti väga hoolikalt ja mitu korda. Ühtaegu lisati bussile ka kõrgekvaliteetne roostevastane kate. Ka spetsiaalne kosmonaudi iste projekteeriti ja ehitati Lvovi tehases. See tuli, tõsi küll, tohutu suur, kuna oli mõeldud skafandris „reisijale“. Samuti paigaldati salongi istmed arstidele ja kosmonaute saatvatele spetsialistidele. Loomulikult olid bussis raadioside, telefoniside, ventilaatorid, konditsioneerid ja filmiaparatuur. Erilist tähelepanu pöörati salongi täiendavale hermetiseerimisele, kuna tolm on kaaluta olekus kosmonautidele väga ohtlik. Moskvast tulnud spetsialistid täitsid bussi „kõriauguni“ meditsiiniliste ja muude eriseadmetega. Sõidukit tuli vastu võtma riiklik erikomisjon.
Esimene buss töötas kosmodroomil 1967. aastani. See vahetati välja, kui hukkus Vladimir Komarov. Nagu meremehed, nii ka kosmonaudid on ebausklik rahvas. Tookord palutigi teha uus buss, mis oli esimesega peaaegu identne, ainult põhines mudelil LAZ-695E.
Millalgi 1984. aastal leidsid Autobussiehituse Instituudi töötajad kõige esimese „kosmosebussi“ Moskvast praktiliselt mahajäetuna ja viisid selle endaga kaasa Lvovi instituuti. Seal komplekteeriti sõiduk uuesti, värviti üle ja taastati selle esialgne välimus. Kahjuks võeti buss Moskvasse tagasi, kui selle patroonist instituudidirektor oma ametikohalt lahkus. Bussi praegune asukoht on teadmata.
Märkasid viga? Anna sellest meile teada