LAZ-695N „Lvov“
ЛАЗ-695Н “Львiв”
Esimesed LAZ-695N katseeksemplarid tulid välja 1969. aasta suvel (foto 1 ja foto 2). Võrreldes mudeliga 695M said need bussid uue suurte esiklaasidega esiosa ja mis peamine, ühesugused esi- ja tagauksed. Tõsi küll, kõige esimesel eksemplaril olid uksed kahe poolega, järgmisel LAZ-695N katseeksemplaril aastast 1971 (foto 3) olid aga juba nelja poolega uksed, kuigi kere tagaosa oli veel samasugune nagu LAZ-695M puhul. Muide, sellel LAZ-695N katseeksemplaril oli esiklaasi kohal ebatavaline „nokk“. 1973. aasta bussil olid jälle kahe poolega uksed, aga uste konstruktsioon oli veidi teistsugune – hiljem hakati seda tüüpi uksi kasutama autobussidel LAZ-695R.
1974. aasta variant oli neljast osast ustega, kuid see-eest oli selle kere tagaosa põhjalikult modifitseeritud. Bussi tagumised õhukogurid asusid nüüd mitte tagaakna all, vaid taskutena kohe küljeakende taga (foto 4).
Seeriatoodetud LAZ-695N hakkas välja tulema aastast 1976. Varased seeriatoodetud LAZ-695N bussid olid sõiduautolt Moskvitš-412 pärinevate nelinurksete tuledega, samuti oli neil alumiiniumist võltsradiaatorivõre (foto 5 ja foto 6). 80-ndate aastate keskpaigast alates jäeti alumiiniumvõre ära ja tuled asendati ümmargustega (foto 7 ja foto 8). Kuni 1991. aastani oli kõigil LAZ-695N bussidel kere esiseinas suur avatav luuk – need bussid olid sõjalise mobilisatsiooni puhuks sanitaarotstarbel ümbertehtavad ja see luuk oli mõeldud haavatutega kanderaamide sisse ja välja tõstmiseks (kitsaste bussiuste kaudu poleks see kuidagi võimalik olnud). Pärast 1991. aastat kaotati see „liigne detail“ kiiresti ära.
XX sajandi 90-ndatel aastatel lasti seda bussi välja praktiliselt samal kujul kui 80-ndate lõpus, ainult ilma esiluugita (foto 9, foto 10 ja foto 11), 2000-ndate aastate lõpuks aga jäeti ära vasakpoolne juhiuks, nagu seda juba varem LAZ-699R puhul oli tehtud (foto 13 ja foto 14).
LAZ-695N on Lvovi autobussitehase kõige levinum mudel ja seda toodeti aastatel 1976 kuni 2002. Selle aja jooksul lasi LAZ välja rohkem kui 160 000 autobussi LAZ-695N. Nüüdseks on nende busside tootmine üle viidud Dneprodzeržinski Autotehasesse DAZ (Днепродзержинский автомобильный завод – ДАЗ), kus nende tootmine toimub 2003. aastast tänapäevani.
See mudel on toodetud töökojas “Finoko” (Omsk, Venemaa)
Tuletõrje staabibuss AS-5(695N) tootjaks on “Vektor-models” (Herson, Ukraina)
Märkasid viga? Anna sellest meile teada