PAZ-744
ПАЗ-744
Välja lastud ühikute arvu järgi osutus PAZ-is valmistatud haagiste koosseisust kõige levinumaks poolhaagis PAZ-744 ja selle modifikatsioonid PAZ-744A ja PAZ-744B – autokauplused.
Sellel furgoonil oli täismetallist poolkandev kere. Alus koosnes diagonaalidega suletud kontuuri seotud pikitaladest, risttaladest ja välisvööst. Seinad ja katus olid moodustatud keevitatud välis- ja sisepaneelidest. Katus oli tugevdatud raami ristkaartega. Täiendavat jäikust lisas sellele välispaneelide ribiline konstruktsioon. Külg- ja esiseinte välispaneelid olid tehtud gofreeritutena, mis samuti tugevdas kere kandevõimet.
Poolhaagisel oli kaks kahepoolset ust: taga ja paremal pool. Poolhaagist kasutati paaris sadulvedukiga veoauto GAZ-51P või GAZ-63P baasil. Hüdraulilisi pidureid käitati veduki pidurisüsteemist. Autorongi kandevõime oli 4 tonni.
Huvitav on valgustustehnika paigutus. Eesmised helkurid võisid paikneda nii seina alumises kui ka ülemises osas. Tagumised helkurid paigutati üles, üleval vasakul aga paiknes kombineeritud numbrimärgi valgustuse latern. Seesama, mis hiljem pikka aega kuni 80-ndate aastate lõpuni teenib PAZ-652 ja PAZ-672 tagaluugil. Aga tagumise seina alumises osas paigutati pikergused „pobeda“ laternad vertikaalselt! Samal ajal kui kõigil ülejäänud autobussidel ja haagistel seisid need alati horisontaalselt. Märgime muuseas, et tuleb ette ka teisi nii tagumiste laternate kui ka numbrimärgi valgustuse paigutusvariante.
Olles seeriatootmiseks ette valmistatud 1955. aastal, hakkasid poolhaagised tehase väravatest välja sõitma 1956. aastal:
91 tk – 1956 aastal, 329 tk – 1957, 500 tk – 1958, 820 tk – 1959 ja 800 tk – 1960 aastal. Kokku toodeti 5 aastaga 2540 poolhaagist. Planeeriti ka kuni 5 tonni kandevõimega poolhaagise väljatöötamist, kuid need plaanid ei teostunud.
Piltidel oleva sadulauto GAZ-51P ja poolhaagis PAZ-744 on valmistatud ettevõttes “Sarlab”
Mudeli tootja töökoda “Vektor models”
Märkasid viga? Anna sellest meile teada